• aeiforoteliko1
  • pilotikoteliko1
  • ekdilositeliko1
  • hydrobot
  • 3on3slide
  • rompotiki

Με την ιστοσελίδα αυτή, ανοίγουμε ένα παράθυρο διαλόγου ανάμεσα σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς της σχολικής μας κοινότητας. Ο χώρος αυτός δημιουργήθηκε τόσο για να δώσει τη δυνατότητα στα παιδιά να παρουσιάσουν τις εργασίες και τις δραστηριότητές τους, όσο και για να παρέχει στον κάθε ενδιαφερόμενο τη δυνατότητα να αντλήσει πληροφόρηση για το Σχολείο μας.

Εκτύπωση

Σημειώσεις Αφηγηματολογίας

Γράφτηκε από τον/την Χαμεζοπούλου Ελισάβετ. Posted in Β Γυμνασίου

Χαμεζοπούλου Ελισάβετ
φιλόλογος              

                                            ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΑΦΗΓΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ

 Η ΑΦΗΓΗΣΗ

Είναι μια (επινοημένη) ιστορία, που κάποιος την αφηγείται σταδιακά ως την ολοκλήρωσή της.

Την ιστορία αυτή συνθέτουν:

  • ο μύθος
  • ο αφηγητής
  • τα γεγονότα (εξωτερική δράση)
  • τα πρόσωπα (εσωτερική δράση - συμπεριφορές και αντιδράσεις)
  • ο χώρος (πολυεπίπεδος ή όχι)
  • ο χρόνος (πότε συμβαίνουν τα εξιστορούμενα)

Δηλαδή σε κάθε αφηγηματικό κείμενο προσέχουμε:

  • ποιος μιλάει και πώς μιλάει (οι τρόποι και οι λειτουργίες του αφηγητή)
  • τι λέει και πώς το λέει (η αφηγημένη ιστορία, το θέμα και οι αφηγηματικοί τρόποι)
  • πού και πότε συμβαίνουν τα εξιστορούμενα

ΟΙ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ

  • η καθαρή διήγηση (σε γ΄ πρόσωπο)
  • η μίμηση ( πρωτοπρόσωπη αφήγηση ή διάλογος σε α΄ ή β΄ πρόσωπο)
  • μεικτός τρόπος (συνδυασμός διήγησης και μίμησης)
  • η περιγραφή
  • ο εσωτερικός μονόλογος
  • τα σχόλια, οι σκέψεις, οι ιδέες του αφηγητή

 ΟΙ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ

  • η γραμμική ή ευθύγραμμη αφήγηση (παρουσίαση των γεγονότων με χρονική σειρά)
  • η μη γραμμική αφήγηση (παρουσίαση των γεγονότων με ανάδρομη ή πρόδρομη αφήγηση)

Άλλες τεχνικές με τις οποίες παραβιάζεται η χρονική σειρά:

  • in medias res (όταν η αφήγηση αρχίζει από τη μέση της υπόθεσης)
  • Εγκιβωτισμός (όταν στην κύρια αφήγηση παρεμβάλλεται μια δευτερεύουσα)
  • Παρέκβαση (όταν γίνεται αναφορά σε άλλο θέμα)
  • Προϊδεασμός ή προσήμανση (η ψυχολογική προετοιμασία του αναγνώστη για το τι

   θα ακολουθήσει)

  • Προοικονομία (η δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων, ώστε η εξέλιξη της    

   πλοκής να είναι φυσική, λογική και αναμενόμενη)

 

Στο ρυθμό παρουσίασης των γεγονότων μπορεί να διακρίνουμε:

  • Επιτάχυνση
  • Επιβράδυνση
  • Παράλειψη ή έλλειψη
  • Παύση

 

Ο ΑΦΗΓΗΤΗΣ (δεν ταυτίζεται με το συγγραφέα εκτός από την αυτοβιογραφία)

ΔΙΑΚΡΙΝΕΤΑΙ:

 α) με βάση τη συμμετοχή του στην ιστορία

  • αυτοδιηγητικός: γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής του δηλ. την αυτοβιογραφία του. Σε αυτήν την περίπτωση συγγραφέας= αφηγητής= κεντρικός ήρωας.
  • ομοδιηγητικός: συμμετέχει ο ίδιος στην ιστορία που αφηγείται, χωρίς να είναι απαραίτητα και πρωταγωνιστής.
  • ετεροδιηγητικός: δε συμμετέχει στην ιστορία που αφηγείται = παντογνώστης αφηγητής

β) με βάση την οπτική του γωνία

  • αφηγητής ?παντογνώστης (βρίσκεται παντού και πάντα)
  • αφηγητής-παρατηρητής (αυτόπτης μάρτυρας ή απλός θεατής των γεγονότων)
  • αφηγητής-πρωταγωνιστής (διηγείται τη δική του ιστορία)

     ΟΠΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ

  •  εσωτερική οπτική γωνία: την ιστορία αφηγείται ο βασικός ήρωας ή ένα δευτερεύον

πρόσωπο (αφηγείται μόνο όσα υποπίπτουν στην αντίληψή του)

  • εξωτερική οπτική γωνία: ο αφηγητής βρίσκεται έξω από την υπόθεση και αφηγείται

σε τρίτο πρόσωπο

ΕΣΤΙΑΣΗ

  •  Μηδενική: ο αφηγητής ξέρει περισσότερα από ό,τι τα πρόσωπα, είναι έξω από τη δράση (παντογνώστης)

                       Αφηγητής > Πρόσωπα

  •    Εσωτερική: ο αφηγητής ξέρει όσα και τα πρόσωπα

                       Αφηγητής = Πρόσωπα

  • Εξωτερική: ο αφηγητής ξέρει λιγότερα από τα πρόσωπα, μας δείχνει μόνο τη δράση

      τους, όχι τις σκέψεις ή τα συναισθήματά τους

                     Αφηγητής < Πρόσωπα

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση